ISSN 1458-8439

Juomavisa vko 04/ 2019

Näytä vastaukset 21.1.2019
  1. Vuonna 2018 Alkon myydyin punaviini oli chileläisen juomajätti VSPT:n valmistama Gato Negro Cabernet Sauvignon. Alkon myydyin valkoviini oli puolestaan saman tuottajan Gato Negro Sauvignon Blanc. Kumpi Mustista Kissoista oli suositumpi?

    Vaalea Sauvignon Blanc 850 917 litran myynnillä. Tummaa Cabernet Sauvignonia kuluttajat ostivat 556 546 litran edestä eli noin 300 000 litraa punkkua vähemmän. Mustan Kissan Chardonnay valkkaria Alko myi vain 300 000 litran (tarkemmin 298 498 litran) edestä.
  2. Alkon vuoden 2018 11 ensimmäisen kuukauden aikana valkoviinien myyntimäärä oli pitkästä aikaa hieman punaviinien myyntimäärää edellä. 11 ensimmäisen kuukauden aikana Alkon valkkarimyynti oli 19,33 milj. litraa ja punkkujen 16 000 litraa vähemmän 19,31 milj. litralla. Mitkä olivat vuoden 2018 Alkon näiden kahden tuoteryhmän myyntisaldot eli säilyttivätkö punaviinit määrällisen ykköspaikan vai jatkuiko valkkarien (suhteellisen) suosion kasvu?

    Punaviinit säilyttivät vuoden 2018 kokonaismyynnissä ykköspaikan 22,64 milj. litran myynnillä valkoviinien myyntimäärän ollessa 1,3 milj. litraa vähemmän 21,35 milj. litraa. Joulun seutu ja talvi on perinteistä punaviiniaikaa.
  3. Alko myi vuonna monopolisäädösten voimalla vuonna 2012 Hartwallin valmistamaa lonkeroa nimeltä Original Long Drink 3,28 milj. litraa eli pyöristettynä kymmenen (10) miljoonaa kolmanneslitran tölkkiä. Kun maitokaupat saivat myydä vuoden 2018 alusta lähtien enintään 5,5 tilavuusprosentin alkoholijuomia eikä niille enää asetettu valmistustaparajoituksia, niin paljonko oli Alkon Hartwallin lonkeron myynti vuonna 2018?

    1,31 milj. litraa. Edellisvuodesta Alkon myydyimmän tuotteen eli Hartwallin lonkeron myynti väheni lähes kaksi milj. litraa (tarkemmin 1,97 milj. litraa) eli 60 prosenttia kun Alkon Long Drink -ryhmän myynti laski puolella. Vuonna 2018 Hartwallin Lonkero oli Alkon neljänneksi myydyin tuote edellä kolme kirkasta viinaa.
  4. Kuinka musiikkibändi tai mikä tahansa yritys voi tuottaa omalla nimellään viinejä ja muita alkoholijuomia?

    Ostamalla alihankintana valmistuksen ulkopuoliselta yhtiöltä. Esimerkiksi suuret viinintuottajat (à la Gallo) hyödyntävät tätä toimintaperiaatetta kun isoissa emoyhtiön keskusyksiköissä tuotetaan eri tytäryhtiöiden nimissä viinejä (ja muita alkoholijuomia). Tosin markkinointiyhtiön pitää ensin hoitaa lupa-asiat kuntoon luvanvaraisella alkoholitoimialalla.
  5. Social Wines, Vinum, Vinunic ja Wineworld ovat markkinointinimen Vingruppen alla esiintyviä suomalaisia alkoholijuomien maahantuojia. Mikä entinen valtionyhtiö on näiden omistaja?

    Norjalainen Arcus. Arcus oli Norjan vähittäismyyntimonopoli Vinmonopolet-yrityksen tuotanto- ja maahantuontiyksikkö ennen ETA-aikaa.
  6. Mitä viinistä kertoo Bordeaux’ssa etiketin mahdollinen superlatiivin tapainen termi Grand Vin?

    Kyseessä on tuottajan ykkösviini. Periaatteessa tätä termiä voidaan käyttää muuallakin tuottajan ykkösviinin merkityksessä. Grand Vin – on kuitenkin etiketeissä nykyisin harvinainen. Termi Grand Vin de Bordeaux ei kuitenkaan tarkoita mitään konkreettista.
 

© 2002-2019 JWJ-Nautiskelija Oy. Tietosuojaperiaatteet ja toimituspolitiikka. Tietojen kopioiminen ja julkaiseminen on tekijänoikeuslain mukaisella tavalla kielletty. Viinien hintatiedot ovat hankinta- tai arviointihetken hintoja eikä niitä päivitetä. Katso Nautiskelijan tilaajaperusteisen viinitietosivuston esittely. Nautiskelijan viinitiedon sivusto hyödyntää evästeitä.